

Activeren. Het woord zegt het al. In beweging brengen. In dit geval van mensen, of beter gezegd jouw doelgroep. Want zeg nou zelf, jij wilt toch ook dat zoveel mogelijk mensen gebruik gaan maken van jouw product of dienst?
Waarom activeren?
Met een sterke activatiecampagne laat je jouw doelgroep weten waar je als merk voor staat. Je brengt een boodschap over waarbij je potentiële klanten aanspoort tot handelen. Met een activatiecampagne kun je bijvoorbeeld interesse in een nieuw product creëren of aanwakkeren. Ook kun je jouw doelgroep motiveren om van een unieke, tijdelijke aanbieding gebruik te maken. Een effectieve activatiecampagne brengt merken dus letterlijk in beweging.
Online- en offline merkactivatie
Activaties komen in vele soorten, vormen en maten. Ten eerste kun je onderscheid maken tussen offline en online. Daarnaast is de keuze voor middelen vrijwel eindeloos. Hierbij geldt vooral dat het concept en je doelgroep de middelen bepalen. Waar is je doelgroep te vinden? Een campagne waarmee je nieuwe medewerkers wilt werven leent zich perfect voor LinkedIn. Als je meer sales wilt genereren dan kan een origineel beursconcept weer goed werken.
Activeren is opvallen en prikkelen
Om mensen in beweging te krijgen, moet je opvallen. Een sterke, effectieve activatiecampagne begint met een uitgewerkt concept. Ook hier geldt weer, een idee staat of valt bij de uitvoering ervan. Hierbij verdient ook de keuze voor de communicatiemiddelen speciale aandacht. Wat werkt? En wat niet? Een activatiecampagne staat daarbij vrijwel nooit op zichzelf. Deze vloeit voort uit de gekozen strategie en draagt bij aan de overkoepelende doelstellingen van je merk.