Hoe gebruik je het Development Canvas?

Wedentify - Development Canvas
6 minuten

Overweeg je een website of mobiele applicatie te laten ontwikkelen? Of ben je op zoek naar structuur voor je landingspagina of nieuwsbrief? Gebruik dan het Development Canvas voor het afbakenen van je project. Zo voorkom je onaangename verrassingen, bespaar je op ontwikkeltijd en breng je eventuele verborgen kosten in kaart.

Zo werkt het canvas

Het Development Canvas is opgedeeld in diverse blokken. Deze blokken brengen je doelstellingen in kaart, geven inzicht in de omvang van het project en laat je nadenken over eventuele vervolgstappen.

Wij adviseren je om het canvas op A3 formaat of groter te printen zodat je voldoende ruimte hebt om erop te schrijven of post-its erop te plakken. Het beste resultaat krijg je door het canvas blok voor blok en in teamvorm in te vullen. Natuurlijk kun je hem ook alleen invullen. Zorg er dan wel voor dat je de tijd neemt en na afloop je antwoorden spiegelt aan je organisatie.

Wedentify - Development Canvas

Blok 1: Wat wil je laten ontwikkelen?

Dit canvas is voor meerdere doeleinden geschikt. Zo kun je het gebruiken voor de ontwikkeling van onder andere:

  • Een nieuwe website
  • Een mobiele applicatie
  • Een landingspagina
  • Een nieuwsbrief

Blok 2: Waarom wil je dat laten ontwikkelen?

Dit blok laat je nadenken over je beweegredenen. Welke kansen laat je op dit moment liggen met je huidige product en hoe kun je daarop inspelen? Welke meerwaarde geeft de ontwikkeling van het nieuwe product en wat wil je daarmee bereiken?

Voorbeelden beweegredenen zijn:

  • Meer leads genereren
  • Meer klantgegevens verzamelen
  • Naamsbekendheid vergroten

Je antwoorden in dit blok zijn de basis voor het volgende blok en zijn het begin van een contentstrategie.

Blok 3: Wat zijn je doelstellingen?

In het vorige blok is heb je vastgesteld waarom je een nieuw product wilt laten ontwikkelen. In dit blok vertaal je deze antwoorden vertaald naar SMART doelstellingen. Dit zijn doelstellingen die specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden zijn.

Specifiek:
Zorg voor een concrete omschrijving van wat je wilt bereiken. Dit heb je beantwoord in het vorige blok.

Meetbaar:
Druk het gewenste resultaat uit in concrete cijfers. Met andere woorden: Wat zijn je Key Performance Indicators (KPI)?

Voorbeelden van KPIs zijn:

  • Aantal gedeelde berichten
  • Hoogte organisch verkeer op je website
  • Aantal vertoningen/bereik
  • Conversiepercentage
  • Omzetwaarde
  • Aantal afspraken

Acceptabel:
Zijn alle collega’s het eens zijn met de opgestelde doelstellingen? Zo niet, stel dan je doelstellingen bij zodat deze door iedereen worden geaccepteerd. Je krijgt het beste resultaat als iedereen hetzelfde doel heeft en zich inzet om dit doel te bereiken.

Realistisch:
Al klinkt het nog zo goed, een onhaalbaar doel motiveert niet. Bekijk daarom goed of er voldoende kennis, capaciteit en middelen aanwezig zijn om je doel te bereiken.

Tijdgebonden:
Is het een korte- of langetermijndoelstelling? Een goed doel heeft minimaal een datum. Leg vast binnen welke periode je het doel wilt bereiken.

Voorbeelden van SMART doelstellingen zijn: 

  • In de komende 3 maanden het onbetaalde verkeer naar onze website verhogen met 40%, van 1.000 naar 1.400 bezoekers gemiddeld per maand. 
  • 12 ingeplande offerte afspraken met leads realiseren in het komende kwartaal.

Blok 4: Welke functionaliteiten wil je?

Nu je beweegredenen en doelstellingen bekend zijn, ga je kijken naar de content. 

Wil je jouw projecten weergeven in een overzicht? Je kennis delen door middel van blogartikelen of je doelgroep op de hoogte brengen van aankomende activiteiten? 

Maak hier een overzicht van de verschillende type content en gewenste functionaliteiten.

Andere voorbeelden hiervan zijn:

  • Referenties
  • Formulieren
  • Weergave in meerdere talen
  • MailChimp integratie
  • Chat functie
  • Camera integratie
  • Offline beschikbaarheid
  • Push notificaties

Blok 5: Welke contentstructuur wil je?

In het vorige blok is er geïnventariseerd welke content er gewenst is. In dit blok ga je verder met het bepalen van de content hiërarchie en structuur. Dit leg je vast in de vorm van een sitemap.

Raak je het overzicht kwijt door de vele post-its? Dan adviseren wij de gratis online tool van Gloomaps voor het uitwerken van de sitemap.

Blok 6: Wat kan je ons aanleveren?

Nu het duidelijk is welke functionaliteiten en content gewenst zijn, is het van belang om te bekijken welke bestaande content herbruikbaar is. Denk ook aan de benodigde hulpmiddelen, accounts of gegevens die nodig zijn om het product te ontwikkelen.

Voorbeelden zijn:

  • Teksten
  • Afbeeldingen en foto’s
  • Hosting gegevens
  • WordPress plugins
  • App store account
  • MailChimp account

Blok 7: Hoe wil je dit onderhouden?

Wat doe je als het product is opgeleverd? Zorg je zelf voor nieuwe content? Voer je zelf de updates uit en zorg je zelf dat de beveiliging nog optimaal werkt? Of besteed je dat liever uit?

Blok 8: Hoe wil je dit promoten?

Heb je net een nieuwe website laten ontwikkelen gericht op meer offerteverzoeken? Dan is het van belang dat je website voldoende bezoekers krijgt. Zonder bezoekers is je website nutteloos. Hoe goed deze ook opgebouwd is.

Hoe maak je jouw website kenbaar aan je doelgroep? Doe je dat door middel van een social media campagne? Ga je adverteren op Google of kies je voor een andere methode?

Controleer je antwoorden

Nu je het canvas volledig hebt ingevuld is het tijd om met je team de antwoorden te bekijken. Kloppen de doelstellingen? Is alle benodigde content beschreven en weet je wat je gaat doen na de oplevering?

Wil je feedback of ben je al overtuigd van je antwoorden? Stuur dan het ingevulde canvas naar ons toe. Ons team staat klaar om jouw doelstellingen te realiseren.

Volg ons op LinkedIn

Wij houden je graag op de hoogte brengen van onze laatste ontwikkelingen, nieuwe inzichten en gemaakte projecten.