Delen Likes
1

Wat is een merkpositionering?

Een merkpositionering is de plaats die jouw merk inneemt in het hoofd en hart van je doelgroep. Welke plek dat is hangt af van de normen en waarden van jezelf én van je doelgroep. Zodra deze overeenkomen zul je het hart van je doelgroep te veroveren.

Door in te spelen op emoties creëer je een diepere verbinding tussen jou en je doelgroep. Die kan zo krachtig zijn en zelfs doordringen tot het onderbewuste.

Waarom is een overtuigende merkpositionering belangrijk?

Een goede merkpositionering is door iedereen te begrijpen en maakt je onderscheidend ten opzichte van concurrenten. Het bevat richtlijnen voor je organisatie en brengt structuur aan. Zodra je werknemers hiernaar handelen zorgt dat voor een herkenbaar beeld voor de buitenwereld. Je creëert een relevant imago dat past bij je organisatie en die laat zien waar je voor staat.

Hoe komt je tot een overtuigende merkpositionering?

Weet wie je bent

Om te beginnen moet je goed weten wie je zelf bent en waar je als organisatie voor staat. Deze antwoorden vind je terug in de kern van je organisatie. Heb je dit niet inzichtelijk dan zullen vervolgstappen niet het gewenste resultaat opleveren.

Breng je doelgroep in kaart

Zodra je weet wat je ware identiteit is, verdiep je jezelf in je doelgroep. Onderzoek wie je doelgroep is, welke behoeften ze hebben en hoe je jouw diensten daarop aan kunt sluiten.

Ken je concurrenten

Tot slot breng je de concurrentie in kaart. Bekijk goed hoe zij zich gedragen en positioneren. Kies vervolgens een positie in de markt die past bij jou identiteit. En die nog niet ingenomen is door de concurrentie.

Speel in op gevoelens

Het kan natuurlijk voorkomen dat je dezelfde normen en waarden hanteert als een concurrent. Hoe laat je een potentiële klant dan voor jou kiezen? Het antwoord is simpel: Speel in op gevoelens. Bij twijfel wordt vaak teruggeroepen op het welbekende onderbuikgevoel. En ook daar heeft een sterke merkpositionering invloed op.

Concurreer op waarde, niet op prijs

Als je een positionering hebt ingenomen, zorg er dan voor dat je daar ook op inspeelt. Informeer je doelgroep over je meerwaarden en overtuig ze voor jou te kiezen, ook al is de concurrent goedkoper. Bedrijven die op prijs concurreren zijn vaak geen blijvertjes. Bij tegenslag raakt het geld op en gaat de kwaliteit achteruit. Concurreer daarom niet op productniveau maar richt je echt op je meerwaarde.

Ontwikkel een visuele merkidentiteit

Bij merkpositionering denken we altijd aan zaken als missie, visie en merkwaarden. Maar minstens zo belangrijk is de visuele positionering. Herkenbaarheid is namelijk alles in een overvolle markt. Kleuren, vormen en visuele elementen zorgen ervoor dat wij merken van veraf al herkennen en dat we iedere uiting van zo’n merk overal tussenuit weten te pikken. Zorg daarom voor een consistentie, opvallende en herkenbare visuele stijl voor jouw merk. De visuele stijl van een merk is minimaal 50% van een sterke positioneringsstrategie.

Blijf consistent in je merkuitingen

Dit is de stap die het makkelijkste klinkt maar in de praktijk het moeilijkste is om vol te houden. Deze stap draait namelijk om het consistent uiten van de merkpositionering in alles dat je merk doet. De positionering hoor je terug te vinden in de merkpersoonlijkheid, de medewerkers, in alle designs, in alle communicatie, verpakkingen en in de service.

Kortom, zorg voor herhaling en consistentie in alles waarmee interne en externe personen met jouw merk in aanraking komen.

Hulp nodig?

Wil je meer weten over merkpositionering en hoe je dit toe kan passen op jouw organisatie? Stuur ons dan een mailtje of neem telefonisch contact op via 085 9022808.

Onderwerp Branding
1
Vorige: Winnaar Kerstactie Volgende: Waarom is een contentstrategie belangrijk voor je merk?
Gratis tips

Laat je motiveren!

Stel ons je vraag via WhatsApp