Stock foto
Delen
  • twitter
  • linkedin
  • facebook

Ieder bedrijf heeft baat bij een sterke positionering. Met een sterke bedrijfspositionering bepaal je jouw plek in de markt en waar je voor staat als bedrijf. Hierdoor creëer je een bepaald imago en ook je potentiële doelgroep. Bovendien kun je met een sterke positionering jouw bedrijf onderscheiden van de rest.

Wanneer een bedrijfspositionering?

Naast de waarom zijn er ook momenten waarop een bedrijf behoefte heeft aan een nieuwe positionering. Bedrijven die behoefte hebben aan een positionering of vernieuwde positionering zijn bijvoorbeeld start-ups, bedrijven met een doorstart en ook bestaande bedrijven.

Waarom een (nieuwe) bedrijfspositionering?

Er zijn verschillende redenen voor een bedrijfspositionering. Waar het ene bedrijf beter zichtbaar wil zijn in de markt, wil het andere bedrijf haar identiteit beter benadrukken. Andere redenen kunnen zijn een sterke groei van media aandacht (positief of negatief), veranderende werkzaamheden of een imago wat niet meer aansluit bij de huidige waarden van het bedrijf of de doelgroep.

Een gedegen strategie voor een sterke bedrijfspositionering

Naast factoren zoals prijs en productspecificaties, is het gevoel bij een merk steeds belangrijker. Consumenten verkiezen een bepaald gevoel wat ze bij een merk hebben vaak boven andere factoren. Zo voldoen ze in hun psychologische behoefte bij de aankoop van een bepaald product of dienstverlening. Als je als merk hier slim op inspeelt, heb je een voordeel op je concurrenten. Hiervoor is echter wel een strategie voor nodig. Voor een gedegen strategie, dien je eerst de kernwaarden van je merk vast te stellen. Dit kun je bijvoorbeeld doen met de Golden Circle methode van Simon Sinek.

Een sterk merkbeeld hoort bij een goede positionering

Uitstraling is ook een belangrijk aspect bij het bepalen van de positie van je bedrijf. Als je eenmaal bepaald hebt wat je kernwaarden zijn, is het tijd om daar een sterk merkbeeld bij de creeeren. Dat wil zeggen hoe je je bedrijf visueel uit naar zijn consumenten. Dus wat is je huisstijl, welke kleuren, logo en lettertype gebruik je, welke stijl van fotograferen hanteer je, hoe ziet de bedrijfskleding eruit etc. Het is belangrijk om dit goed neer te zetten en hier consistent in zijn want veel bedrijven slaan hier de plank op mis.

Neem de tijd voor een goede bedrijfspositionering

Met een sterke bedrijfspositionering heb je een stapje voor op je concurrentie. Dus als je je bedrijf (opnieuw) gaat positioneren, is het belangrijk om hier goed de tijd voor te nemen. Naast dat je verschillende positioneringsmodellen kan gebruiken is de beste methode vaak om het binnen je bedrijf en je doelgroep te zoeken. Ga het gesprek aan met je doelgroep en praat met je werknemers. Wat vinden zij belangrijk, wat voor gevoel krijgen ze bij je merk en welke kernwaarden horen daarbij. Hier haal je vaak de meest waardevolle informatie uit.

Automatisch updates ontvangen?

Geen zin om continu onze website in de gaten te houden? Meld je dan hieronder aan en we houden je automatisch op de hoogte per mail. (We beloven je niet te spammen)

Nieuwsbrief

Naam

Gerelateerde berichten

Stock foto Archetypes
In

Een herkenbaarder merk dankzij archetypes

Zet archetyeps in en creëer een rode draad door je organisatie. Communiceer op dezelfde manier naar al je doelgroepen enspreek steeds weer dezelfde taal.

Stock foto Merkidentiteit
In

Een betekenisvol merk begint met een inspirerende merkidentiteit

Sterke merken zijn in balans. Maar wat maakt een merk echt, betrouwbaar en onderscheidend? De voordelen van een merkidentiteit Eigen DNA als krachtbron Mensen doen het liefste zaken met échte, authentieke organisaties. Jezelf zijn – als mens én als merk – is daarbij van groot belang. En zeg nou zelf, jezelf voordoen als iets of […]