Noem eens drie eigenschappen die kenmerkend zijn voor jou. Best lastig he? Laat staan dat je dit voor je bedrijf moet doen. Pfff..
We identificeren ons graag met mensen die op ons lijken. Met dezelfde types. Dat schept een band. Diezelfde band kan ook ontstaan tussen jouw bedrijf, en je klanten. Maar: dan moet je wel duidelijk uitstralen wat voor type je als merk bent, met de eigenschappen die daarbij horen. Dat maakt je bedrijf menselijk en bereikbaar. Hoe je dat doet? De 12 archetypes van Jung.
De 12 archetypes van Jung zei je?
First things first. In ons collectieve onderbewuste zijn 12 karakters te vinden. Ieder met de daarbij behorende eigenschappen. Denk maar eens aan je eigen vriendengroep. Daarin zit vast een ‘verzorger’ die ervoor zorgt dat iedereen veilig thuiskomt, een ‘heerser’ die graag alle touwtjes in handen heeft, en een ‘nar’ die iedereen het liefst laat lachen tot ze er buikpijn van krijgen.
Herkenbaar toch? Dat de archetypes zo universeel zijn, maakt hen zo interessant voor bedrijven. Je weet hoe mensen reageren op bepaalde types. En nog belangrijker: Hoe je hierop in kunt spelen.
Schep duidelijkheid en wordt herkenbaar
Het archetype dat het beste bij je past, uit zich in je gedrag. Bij je bedrijf is het niet het gedrag van één persoon, maar van de complete organisatie dat laat zien wie het bedrijf is. Ondervind samen welk gedrag past bij jullie identiteit en gedraag je hier ook naar. Binnen je vriendengroep neem je toch ook niet zomaar een andere rol aan? Welk archetype het ook is, zorg dat dit voor iedereen herkenbaar is
Van die universele herkenbaarheid profiteer jij als merk. Het schept duidelijkheid. En daar gaan we lekker op met z’n allen. Je profileert je als één helder archetype. Van je huisstijl en logo, tot de manier waarop je medewerkers intern en extern communiceren. Klanten weten precies met wat voor bedrijf ze te maken hebben. En dus kunnen ze zich met je identificeren.
Zorg dat ze met jou de kroeg in willen
Naast duidelijkheid en herkenbaarheid, geeft een sterk archetype jouw bedrijf ook onderscheidend vermogen. Tuurlijk, je verkoopt hetzelfde als je concurrenten. Dat je op elkaar lijkt is onvermijdelijk. Door te communiceren vanuit jouw archetype laat je zien wat jou uniek maakt. Waarom jij helemaal in dezelfde vriendengroep past als je klanten. Wanneer ze liever met jou dan met je concurrenten een biertje drinken in de kroeg, kunnen we spreken over een succesvol archetype.
Benieuwd wat een sterk archetype voor jou kan betekenen, maar geen zin om zelf de boeken in te duiken? Geen zorgen, wij leren het je graag!
Automatisch updates ontvangen?
Geen zin om continu onze website in de gaten te houden? Meld je dan hieronder aan en we houden je automatisch op de hoogte per mail. (We beloven je niet te spammen)
Nieuwsbrief
Gerelateerde berichten
Bouw een sterk imago en laat je reputatie voor je werken
Iedereen heeft goede en slechte eigenschappen. Hetzelfde geldt voor bedrijven en merken. Bij het opbouwen en onderhouden van een sterk imago is het de kunst op je sterke punten in te zetten en op te laten vallen.
Creëer onderscheidend vermogen ten opzichte van je concurrenten
‘Waarom zou ik kiezen voor jouw bedrijf?’ Een vraag waarop lang niet iedere ondernemer een antwoord klaar heeft dat je van je stoel blaast. En dat is natuurlijk eeuwig zonde want je mist hier echt een hele dikke kans. Het juiste antwoord kan namelijk het verschil zijn tussen wel of geen verkoop.