Verover het hart van je klant met een sterke merkpositionering

Mensen zijn emotionele wezens en gaan graag een relatie aan met elkaar. Voordat ze een relatie aangaan beoordelen eerst het gedrag van de ander. Past dit gedrag bij de waarden en normen die ze zelf nastreven, dan is de kans groot dat je met elkaar in verbinding komt te staan. Dit geldt ook voor merken.  Ook een merk probeert het vertrouwen van de klant te winnen door te verbinden. Een sterke merkpositionering helpt je bij het tot stand brengen van deze verbinding.

Wat is een merkpositionering?

Een merkpositionering is de plaats die jouw merk inneemt in hoofd en het hart van mensen. Het is de positie die je kiest ten opzichte van de concurrentie. Een sterke merkpositionering zorgt voor een diepere verbinding tussen jouw merk en je doelgroep. Het dringt door tot het onbewuste, is gericht op emotie en is voor iedereen te begrijpen.

Bedrijfspositionering

Meer weten over postitionering?

Nico is specialist op het gebied van merkpositionering en merkidentiteiten.

Waarom is een overtuigende merkpositionering belangrijk?

Een overtuigende merkpositionering geeft richting aan jouw organisatie. Het zorgt voor structuur binnen het bedrijf en geeft richtlijnen aan de denk- en werkwijze van het personeel. Zodra het personeel zich houdt aan deze richtlijnen, ontstaat er een herkenbaar beeld voor de buitenwereld. Zo creëer je een relevant imago dat past bij het bedrijf en laat het zien waar jouw organisatie voor staat. Een goed uitgewerkte positionering vergroot de zichtbaarheid van jouw bedrijf en creëert meerwaarde.

Onderscheid jouw bedrijf

Een heldere merkpositionering zorgt voor efficiënte communicatie. Het zorgt ervoor dat je opvalt bij je doelgroep wat zorgt voor een groter bereik.

Concurreer op waarde, niet op prijs

Doordat je jouw doelgroep weet te bereiken met de juiste berichten. Concurreer je niet op productniveau maar op waarde. Laat zien wat je meerwaarde is en waarom ze voor jouw organisatie moeten kiezen ook al is de concurrent goedkoper.

Versterk je storytelling

Een goede merkpositionering staat aan de basis van je visuele straling en de tone of voice. Het maakt je uniek en zorgt ervoor dat je een sterke communicatie strategie kunt ontwikkelen.

Hoe kom je tot een sterke merkpositionering?

Door in te spelen op emoties is het mogelijk om het beslisproces van (potentiële) klanten te beïnvloeden. Verdiep je daarom goed in je doelgroep en ga op zoek naar haar emotionele behoeften en waarden. Stem vervolgens je communicatie af op deze emotionele drijfveren zodat je doelgroep zich snel verbonden zal voelen met jouw merk.

Hulp nodig?
Wil je meer weten over merkpositionering en hoe je dit toe kan passen op jouw organisatie? Neem dan contact met ons op