Stock foto Merkidentiteit
Delen
  • twitter
  • linkedin
  • facebook

Sterke merken zijn in balans. Maar wat maakt een merk echt, betrouwbaar en onderscheidend?

De voordelen van een merkidentiteit

  • Sterk en geloofwaardig merk
  • Basis voor alle communicatie
  • Samenhangende cultuur binnen de organisatie

Eigen DNA als krachtbron

Mensen doen het liefste zaken met échte, authentieke organisaties. Jezelf zijn – als mens én als merk – is daarbij van groot belang. En zeg nou zelf, jezelf voordoen als iets of iemand anders… daar begin je zelf toch ook niet aan?

Creëer merkherkenning

Een sterke merkidentiteit zorgt voor identificatie en commitment. Mensen, zowel intern als extern, willen zich aan je binden omdat ze zich kunnen vinden in je eigenschappen, waarden, drijfveren en persoonlijkheid. Het vormt de hoeksteen van je positionering en alle communicatie die daaruit voort gaat komen.

Trek de juiste klanten aan

Doordat je consistent en vanuit de kern van je organisatie communiceert, weet je doelgroep exact waarom ze bij jou moeten zijn. Hierdoor trek je precies de juiste klanten aan die aansluiting vinden bij jouw bedrijf. Zo ben je gegarandeerd van waarde voor ze.

Wat is een merkidentiteit

Een merkidentiteit beschrijft wie je bent, wat je drijft en wat je betekent voor anderen. Het geeft focus, houvast en sturing voor de hele organisatie en alle vormen van communicatie. En dat gaat verder dan alleen het logo of product. Het is de algemene indruk die je achterlaat bij de consument, en de herkenbare elementen die je onderscheiden van de concurrentie.

Een merkidentiteit je helpt winnen

Betekenisvolle merken weten heel goed wat ze willen bijdragen. Ze zetten hun diepste drijfveren om in positieve impact en ze zijn zichzelf in alles wat ze doen. Dat maakt hen uniek en inspirerend. Om jezelf te kunnen zijn, heb je jezelf natuurlijk eerst goed te kennen. Dat is waar een merkidentiteit komt kijken.

Onze aanpak

Een merkidentiteit koop je niet in de supermarkt. En eigenlijk ook niet bij een bureau. Een sterke identiteit zit stiekem al verankerd in de organisatie en in de cultuur. Ook bij een startup. De kunst is om deze op adequate wijze boven water te krijgen en in kaart te brengen. Want als je weet wie bent, weet je ook beter wat je wilt uitstralen, en waar naartoe wilt groeien.

Het ontwikkelen van een sterk merk begint daarom met het stellen van de juiste vragen. Zo leren we je in korte tijd door en door kennen en komen we samen tot de kern. 

Stap 1 – Vaststellen van het karakter

Welke karaktereigenschappen horen bij jou? Waar ligt je kracht?
Door een archetype in te zetten, creëer we een soort rode draad door je organisatie. Het zorgt voor eenheid in je communicatie. En die dreunt door in alle uitingen, zowel intern als naar buiten toe.

Stap 2 – Achterhalen onderliggende drijfveren en ambities

Wat zijn je drijfveren? Wat wil je écht bereiken?
Door te handelen vanuit je drijfveren benadruk je kwaliteiten van je organisatie. Handelen vanuit je innerlijke kracht gaat vanzelf en kost nauwelijks energie of moeite. Het zorgt voor meer werkgeluk, een gevoel van zingeving en natuurlijk mooie resultaten.

Stap 3 – Richting bepalen met behulp van het merkhuis

Om daadwerkelijk door de hele organisatie heen met jouw merk aan de slag te gaan, leggen we de gekozen positie vast met behulp van het Merkhuis Model. 
Met het formuleren van je merkovertuiging, merkbelofte en merkwaarden ontwikkelen we een mooie strategische basis voor je merk. Waar jij je marketing en communicatie verder op af kunt stemmen.

Automatisch updates ontvangen?

Geen zin om continu onze website in de gaten te houden? Meld je dan hieronder aan en we houden je automatisch op de hoogte per mail. (We beloven je niet te spammen)

Nieuwsbrief

Naam

Gerelateerde berichten

Stock foto
In

Waarom jouw webdesign valt of staat met sterke fotografie

Goede foto’s maken een website zoals kleren de man maken.
De juiste foto’s verhogen je conversie en verbeteren de gebruikersvaring van je bezoekers.

In

Bouw een sterk imago en laat je reputatie voor je werken

Iedereen heeft goede en slechte eigenschappen. Hetzelfde geldt voor bedrijven en merken. Bij het opbouwen en onderhouden van een sterk imago is het de kunst op je sterke punten in te zetten en op te laten vallen.