Stock foto
Delen
  • twitter
  • linkedin
  • facebook

Opvallen tussen de concurrentie. Dat is het doel van positionering. Je bent namelijk niet de enige speler op de markt. Met een onderscheidende positionering creëer je een heldere merkidentiteit en laat je potentiële klanten zien waarom jij de beste bent.

Wat is positioneren?

Positioneren is jezelf onderscheiden van de concurrentie door kenmerken te benadruken die jouw onderneming uniek maken. Het creëert een herkenbaar beeld van je organisatie dat relevant is voor je doelgroep. Met een sterke positionering claim je jouw positie in de markt. En vertel je exact waarom klanten voor jou moeten kiezen.

Jouw unieke merk positionering

Wat dat unieke plekje is, is afhankelijk van de normen en waarden die je als bedrijf wil uitdragen. Zijn lage prijzen jouw unique selling point? Dan positioneer je jezelf als de prijsvechter waar de concurrentie niet tegen kan opboxen. Sta je als bedrijf juist voor duurzaamheid? Dan positioneer je je als dé groenste speler op de markt.

Hoe je ook wil dat jouw bedrijf gezien wordt, er is één ding dat iedere succesvolle positionering nodig heeft: Focus. Je probeert namelijk een hele specifieke plek te claimen op de markt. Daar horen scherpe, duidelijke keuzes bij. Des te duidelijker je hierin bent, des te makkelijker wordt het voor mensen om jou in het door jou gewenste hokje te plaatsen.

Voorwaarden voor een sterke positionering

Je hebt focus aangebracht in hoe je wil dat jouw bedrijf gezien wordt. Dit wil je gaan uitdragen in de positionering van jouw merk. Daarvoor moet het allereerst intern duidelijk zijn waar je als bedrijf voor staat. Een sterke positionering past bij jouw bedrijf en is begrijpelijk voor iedereen. Je zorgt er zo voor dat ieder aspect van je organisatie dezelfde normen en waarden uitdraagt. De positionering is leidend in alles wat je als bedrijf doet.

Ook extern moet het positioneren van je merk consequent en herkenbaar zijn. Je voorziet hiermee in de behoeftes van jouw doelgroep, en claimt zo een uniek plekje in de markt. Des te meer consequent je hierin bent, des te herkenbaarder je voor mensen bent. En des te steviger zit je genesteld op jouw unieke positie.

Belang van positionering

Zeg nou zelf, waarom zou je in dezelfde vijver willen vissen als je concurrenten? Het is toch veel slimmer om je eigen vijver te creëren? Helemaal voor jou alleen? Dat is nou precies wat een scherpe positionering kan doen! In de oneindige informatiestroom waar jouw potentiële klanten mee bestookt worden, moet jij zorgen dat je er tussenuit springt. Zonder duidelijke positionering raakt jouw hengel verstrengeld met alle andere vissers die hetzelfde aas gebruiken.

Daarbij zorgt een duidelijke positionering voor richting. Je draag als bedrijf duidelijk uit wie je bent, waar je voor staat en waar je naartoe wilt. Dit trekt de juiste mensen aan. Of het nou enthousiaste klanten, toegewijde medewerkers of bedrijven die willen samenwerken zijn. Eensgezind kijk je allemaal dezelfde kant op.

Ontwikkel een sterke positionering in 4 stappen

Er is helaas niet één blauwdruk voor dé positioneringsstrategie. Wel zijn er een aantal stappen die ieder bedrijf moet doorlopen om succesvol hun unieke plekje op de markt te kunnen claimen. Door de onderstaande stappen te volgen bouw je dat plekje vanaf de fundering op. En leg je een basis waar je als bedrijf voor lange tijd mee vooruit kunt.

1. Doelgroep inventarisatie

Zonder duidelijke doelgroep geen krachtige positionering. Breng daarom in kaart wat jouw unieke kernwaarden zijn. En wie deze met jou delen. Dat is de groep waar jouw positionering op gericht moet zijn. Gericht schieten is doeltreffender dan schieten met losse flodders. 

Je weet nu wie jouw doelgroep is, en wat zij belangrijk vinden. Je weet alles over de behoeften, problemen en uitdagingen van deze groep. En nog belangrijker: Hoe je hierop in kunt spelen.

2. Concurrentieanalyse

Je hebt een beeld van wie jouw concurrenten zijn. Nu ga je hier dieper op in. Wie zijn deze bedrijven? Welke kernwaarden proberen zij uit te dragen? En hoe pakken zij de positionering binnen jouw markt aan? De concurrentieanalyse laat zien waar jouw kansen liggen. Je ziet hoe de concurrentie zich positioneert, en daarmee ook waar zij ruimte laten liggen. In die ruimte ga jij jouw vijver aanleggen!

3. Zoekwoordenonderzoek

Nu je weet waar je je positionering op gaat richten, ga je kijken hoe. Bepaal welke diensten belangrijk zijn voor de vindbaarheid van jouw merk. Vervolgens voer je een zoekwoordenonderzoek uit. Je kijkt waar mensen op zoeken binnen jouw markt. En dus welke zoekwoorden relevant zijn voor jou. Door inzicht te krijgen in het zoekgedrag van jouw doelgroep, weet je hoe jij jouw bedrijf kan laten scoren op Google. En bouw je een sterke fundering voor de contentstrategie die van jouw positionering een succes gaat maken.

4. Pay-off, slogan en merkverhaal

Je gaat nu jouw onderscheidende positie in de markt bepalen. Inclusief krachtige slogan en pay-off. De positionering van jouw bedrijf krijgt nu een concreet gezicht. Dit gezicht draag je sterk uit, door je nieuwe identiteit in een merkverhaal vast te leggen.

Wat levert dit stappenplan op?

Een succesvolle positionering natuurlijk! Je hebt jouw eigen vijver gecreëerd, doordat je jouw bedrijf van zijn sterkste kant laat zien. De doelgroep kan zich helemaal vinden in jouw heldere merkverhaal. Daarbij zorgt een succesvolle positionering tot een betere vind- en herkenbaarheid van jouw merk.

Dus jij wilt een sterke positionering neerzetten?

Je wil laten zien wie jij bent. Wat jou uniek maakt. En daarmee een grote groep trouwe klanten aan jouw bedrijf binden. We snappen dat dit overweldigend kan zijn. Want waar moet je toch beginnen? Bij Wedentify kennen we alle tips, tricks, in’s & out’s om ervoor te zorgen dat jij straks kunt vissen in je eigen vijver.

Automatisch updates ontvangen?

Geen zin om continu onze website in de gaten te houden? Meld je dan hieronder aan en we houden je automatisch op de hoogte per mail. (We beloven je niet te spammen)

Nieuwsbrief

Naam

Gerelateerde berichten

Stock foto Merkidentiteit
In

Een betekenisvol merk begint met een inspirerende merkidentiteit

Sterke merken zijn in balans. Maar wat maakt een merk echt, betrouwbaar en onderscheidend? De voordelen van een merkidentiteit Eigen DNA als krachtbron Mensen doen het liefste zaken met échte, authentieke organisaties. Jezelf zijn – als mens én als merk – is daarbij van groot belang. En zeg nou zelf, jezelf voordoen als iets of […]

merkactivatie
In

Breng je merk in beweging en je doelgroep in actie!

Activeren. Het woord zegt het al; in beweging brengen. In de juiste richting welteverstaan. Met slimme campagnes, zowel online als offline, zet je jouw doelgroep aan tot actie. Met als doel méér omzet, sales of bezoekers. De voordelen van merkactivatie Wat is merkactivatie? Merkactivatie brengt je doelgroep op een interactieve manier in contact met jouw […]