Stock foto Archetypes
Delen
  • twitter
  • linkedin
  • facebook

Zeg nou zelf, waarom zou je uit dezelfde vijver willen vissen als je concurrenten? Het is toch veel slimmer om je eigen vijver te creëren? Helemaal voor jou alleen. Dat is nou precies wat we een scherpe merkpositionering voor jouw bedrijf kan betekenen!

De voordelen van merkpositionering

  • Een unieke positie in de markt
  • Een krachtig merkverhaal en boodschap
  • Onderscheidend vermogen ten opzichte van concurrenten

Onderscheid jezelf

Jouw doelgroep bepaalt zelf waar ze hun producten kopen, solliciteren of reserveren. Met een ijzersterke merkpositionering toon je aan dat je anders bent dan je concurrenten.  Het creëert een herkenbaar beeld van je organisatie dat relevant is voor je doelgroep. En laat zien waarom jouw product of dienst veel beter is dan de alternatieven.

Geef richting aan je merk

Een merkpositionering helpt je om gericht en onderbouwd keuzes te maken. Het geeft een aantal concrete handvatten die je helpen jouw merk sterker in de markt te zetten. De gekozen positionering heeft invloed op je uitstraling, communicatie en overige acties naar buiten toe. Maar het schept ook intern duidelijkheid. Zie het dus als een stevig fundament dat noodzakelijk is voor effectieve marketing & communicatie.

Word succesvoller

Merken met een unieke merkpositionering zijn succesvoller. Ze verkopen meer, hebben een hogere marge en kunnen makkelijker goed personeel vinden. Met de juiste positionering springt ook jouw merk eruit, zonder dat je gehele budget op gaat aan marketing activiteiten. Opvallen en een natuurlijke aantrekkingskracht, dat wil jij toch ook?

Wat is een merkpositionering

Een merkpositionering bepaalt welke aspecten van de identiteit en kwaliteiten van je organisatie worden benadrukt. Het maakt je relevant voor je doelgroep en onderscheidend ten opzichte van de concurrentie

Waarom is een merkpositionering belangrijk?

Een positionering brengt de mogelijkheden van de markt en de sterkte en zwakte van concurrenten in kaart. Zonder deze input is het onmogelijk om onderscheidend te zijn en op te vallen in de meningte.

Onze aanpak

Het belangrijkste bij positioneren is het proces. De onderbouwing van de uiteindelijke keuze. Om je te helpen bij het claimen van jouw unieke plekje in die vijver, of beter nog, de héle vijver, hebben wij een flexibel traject ontwikkelt. Dat inzetbaar is naargelang je budget. Hoe verder wij mogen gaan, des te beter het resultaat.

Stap 1 – Je merkidentiteit op orde

Je merkidentiteit vormt de basis voor een positionering. We kunnen je simpelweg niet onderscheidend in de markt zetten, als we niet weten wie je bent, hoe je cultuur in elkaar zit, waar je vandaan komt en wat je nastreeft.

Stap 2 – Leer je beste klanten echt begrijpen

Wie zijn je ideale klanten? Wat zijn hun dringende problemen en verlangens?
Om glashelder te communiceren is het cruciaal om te weten wie je wilt aanspreken. Daarom is het afleiden van je beste klanten en kennen van hun problemen en verlangens de belangrijkste eerste stap om je überhaupt relevant te kunnen onderscheiden.

Stap 3 – Ken de relevante alternatieven

Hoe lossen potentiële klanten hun probleem op zonder jouw product?
Potentiele klanten overwegen altijd alternatieven tijdens een aankoopproces. Het is daarom cruciaal om te weten wat deze alternatieven zijn. Alternatieven zijn geen lijstjes met, in jouw ogen, al je concurrenten. Dit gaat over hoe jouw ideale klanten hun dringend probleem oplossen zonder jouw product. Je zult verrast zijn hoe ze dat doen. Tegenover deze alternatieven positioneert jouw bedrijf zich dus.

Stap 4 – Ontdek je belangrijkste eigenschappen

Welke belangrijke producteigenschappen hebben jij en de alternatieven- en welke niet? Om je onderscheidend vermogen glashelder te communiceren, en klanten dus te helpen in het afwegen van de opties in de markt, moet je ook precies weten waarom je doelgroep besloot voor jouw oplossing te kiezen in plaats van de alternatieven. Je zult zien dat dit veel minder te maken heeft met je product en veel meer andere onderdelen van je bedrijf.

Stap 5 – Kies de beste context voor je product

Wat is de beste context voor je product zodat potentiële klanten direct de waarde snappen. De productcategorie is bepalend voor welk referentiekader je potentiële klant gebruikt om te snappen wat je bent. Het afleiden en herkennen van deze categorie is dus cruciaal om snel duidelijk te kunnen maken waar je mee wilt worden vergeleken als bedrijf en waar vooral ook niet.

Stap 6 – Formuleer de unieke waarde die je levert

Wat kun jij beloven aan je potentiële klanten dat niemand anders kan en hoe leg je dat uit? De laatste stap in dit proces draait om achterhalen van de waarde die je belangrijkste eigenschappen creëren voor je beste klanten. Hiermee laat je zien dat je begrijpt waar je klanten naar verlangen. De uitkomst van deze stap is de basis voor je voor je USP’s, belofte en concrete uitleg, ofwel je waardepropositie. De vastgestelde positionering werken we vervolgens uit in een visuele identiteit en merkverhaal.

Automatisch updates ontvangen?

Geen zin om continu onze website in de gaten te houden? Meld je dan hieronder aan en we houden je automatisch op de hoogte per mail. (We beloven je niet te spammen)

Nieuwsbrief

Naam

Gerelateerde berichten

Stock foto Archetypes
In

Een herkenbaarder merk dankzij archetypes

Zet archetyeps in en creëer een rode draad door je organisatie. Communiceer op dezelfde manier naar al je doelgroepen enspreek steeds weer dezelfde taal.

Stock foto
In

Een goede bedrijfspositionering door een sterk merkimago

Ieder bedrijf heeft baat bij een sterke positionering. Met een sterke bedrijfspositionering bepaal je jouw plek in de markt en waar je voor staat als bedrijf. Hierdoor creëer je een bepaald imago en ook je potentiële doelgroep. Bovendien kun je met een sterke positionering jouw bedrijf onderscheiden van de rest. Wanneer een bedrijfspositionering? Naast de […]