SEO driehoek
Delen
  • twitter
  • linkedin
  • facebook

SEO, wat is het precies?

SEO staat voor ‘search engine optimization’ of in het Nederlands ‘zoekmachine optimalisatie’. Oftewel, je website optimaliseren zodat jij gratis op de eerste pagina komt te staan. De term gratis is overigens ook niet helemaal juist. Want wil je goed vindbaar zijn in Google, dan heb je hier een dagtaak aan. Er is daarom ook niet voor niets een enorme vraag naar deze zogenaamde ‘SEO specialisten’.

Waaruit bestaat de SEO-driehoek?

De SEO-driehoek bestaat uit de volgende 3 pijlers:

  1. Techniek
  2. Content
  3. Linkbuilding

Wat is een technisch goede website?

Een website zit technisch goed in elkaar als hij snel is en een leesbare URL-structuur heeft. Vooral snelheid is een belangrijke factor voor SEO. 

Snelheid

Google heeft als doel om gebruikers zo snel mogelijk van de juiste informatie te voorzien. Hoe langer de laadtijd, hoe slechter de pagina scoort in de zoekmachines. Iedere seconde telt dus. Volgens Kissmetrics kan één seconde vertraging je 7% aan conversies kosten.

Benieuwd hoe jouw website scoort op het gebied van snelheid? Test dan je website met behulp van de Google Pagespeed tool.

URL structuur

Google ‘leest’ je website als een boek met verschillende hoofdstukken en paragrafen. Je moet daarom aan de crawl robots aangeven waar de pagina over gaat en wat de belangrijkste zoekwoorden zijn.

Google toont per zoekopdracht alleen de meest relevante websites. Maak je geen gebruik van headers, subcategorieën en klopt je url structuur niet? Dan zal jouw website nooit tot de meest relevante websites behoren waardoor je de nummer 1 positie in Google dus kunt vergeten.

Content is King

Na techniek is content de tweede stap in het optimalisatie proces. Door middel van een zoekwoorden analyse weet je welke content relevant is voor je bezoekers. Begin dus nooit zomaar met het schrijven van teksten. Want dat zal nooit het gewenste resultaat opleveren. 

Gebruik meerdere contentvormen

Goede content bestaat uit meerdere contentvormen tegelijkertijd. Voeg, waar mogelijk, afbeeldingen en video’ s toe om je pagina interessanter te maken. Ook interne linkjes zorgen ervoor dat bezoekers langer op je website blijven hangen. Let wel op dat de pagina overzichtelijk blijft. 80% van je bezoekers scant namelijk je pagina. Maak daarom gebruik van de juiste kopregels boven iedere alinea.

Voorkom dubbele content

Duplicate content oftewel dubbele content is killing voor je website. Gebruik daarom nooit andermans teksten of dezelfde teksten op meerdere pagina’s binnen je website. Als je het doet, zorg dan voor canonical tags. Met canonical tags zeg je tegen Google welke pagina ‘voorrang’ krijgt. 

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het verkrijgen van links op een andere websites die naar jouw website verwijzen. Deze verwijzingen worden backlinks genoemd. 

Google ziet deze backlinks als een stem van iemand. Hoe meer stemmen je krijgt, hoe relevanter en waardevoller Google jouw website zal zien. Kortom, hoe meer verwijzingen naar je website des te hoger zul je scoren in de zoekmachines.

Kwaliteit van links

Naast het aantal verwijzingen is relevantie van de externe website een belangrijke factor binnen linkbuilding. Schrijft een website over dezelfde onderwerpen dan kent Google meer waarde aan de backlink toe.

De beste manier van linkbuilding

De beste linkbuilding strategie is niet gericht op het actief binnenhalen van backlinks. Zorg ervoor dat je inspirerende content schrijft zodat andere deze gaan delen. Uiteraard kan je ze hier een beetje mee helpen door je artikelen aan te bieden op diverse socialmedia kanalen.

Automatisch updates ontvangen?

Geen zin om continu onze website in de gaten te houden? Meld je dan hieronder aan en we houden je automatisch op de hoogte per mail. (We beloven je niet te spammen)

Nieuwsbrief

Naam

Gerelateerde berichten

Stock foto
In

Presteert jouw website ook niet na een redesign?

Geloof mij, alleen het nieuwe design gaat je echt geen toppositie in Google of meer conversie opleveren.

Werken bij Website
In

Scoor op de arbeidsmarkt met een sterke werken-bij website

Het vinden van de perfecte kandidaat voor je openstaande vacature is niet gemakkelijk. Met een werken-bij website laat je zien wie jij als werkgever bent.