Stock foto
Delen
  • twitter
  • linkedin
  • facebook

Eerlijk zeggen. Hoe vaak heb jij zitten luisteren naar een verhaal of presentatie, waarvan je achteraf totaal niet meer kon zeggen waar het over ging?

Kan die informatie nog zo belangrijk zijn geweest. Je vergeet het vaak sneller dan dat Usain Bolt de 100 meter kan rennen. Het probleem zit ‘m niet in jouw spanningsboog, maar in het verhaal dat je net “gehoord” hebt: Je voelde er niks bij. Werd niet geprikkeld. En dus was je brein niet genoeg geactiveerd om die informatie op te slaan. Maar hoe vertel je een verhaal dat écht binnenkomt – en binnen blijft? Dat doe je met storytelling.

Wat is Storytelling?

Storytelling is de kunst van het verhalen vertellen. Verhalen die emoties opwekken. Vermaken. Intrigeren. Je laten huilen of juist lachen. kortom; verhalen die de aandacht stevig vastgrijpen. Het is niet voor niets al eeuwenlang dé manier waarop wij mensen met elkaar communiceren; storytelling zorgt voor verbinding, en helpt ons om elkaar en de wereld  te begrijpen.

Grijp de aandacht

Een goed verhaal verkoopt. Dat maakt storytelling zo interessant voor jou als bedrijf. Maar: dan moet de aandacht wel op jou gericht zijn. Kom je met een organisatiegericht verhaal op de proppen, dan win je die wedstrijd niet meer. Weg met die droge cijfertjes en rationele argumenten. Weg met die informatie-lawine om maar tot die snelle verkoop te komen.  Waarom tevreden zijn met één vis, als je ook de hengel kunt hebben?

Met storytelling heb je die hengel in handen. Gooi ‘m uit, en je geniet keer op keer van verse vis! Met storytelling scoor je namelijk op de lange termijn. Geen quick wins, maar het vertrouwen van je doelgroep winnen. En betekenisvolle emotionele relaties met hen opbouwen. Die relaties bouw je op door de klant centraal te stellen.

Maak het persoonlijk

Want dat is waar een goed verhaal over gaat: Mensen. Over de behoeftes en verlangens die zij hebben. Laat de geschiedenis van je bedrijf even achterwege. Is voor (bijna) niemand herkenbaar. Richt je in plaats daarvan op je doelgroep. Laat hen zien dat je hen écht begrijpt. Dat je weet welke problemen zij hebben. En natuurlijk hoe jij die problemen op kan lossen. Want juist die oplossing, wordt onthouden.

Een goed verhaal blijft plakken

In tegenstelling tot droge feitjes, onthouden we informatie veel beter wanneer deze in verhaalvorm verteld wordt. Zeg nou zelf; de excel sheets die je collega vanmorgen presenteerde, was je bij de lunch alweer vergeten. Maar het verhaal dat hij twee jaar geleden vertelde over zijn rondreis door Zuid Amerika kun je nu nog steeds bijna woord voor woord navertellen.

Naast beter te onthouden, maakt storytelling je ook toegankelijker. Je zet jezelf in hetzelfde schuitje als je doelgroep. Dat schept een band. Het maakt ‘jou’, oftewel jouw bedrijf, makkelijker te benaderen. Persoonlijker. Het vertellen van verhalen is de meest natuurlijke manier van communiceren. Je stelt je open op en laat zien waarom je doet wat je doet. Dat komt authentiek over en wekt sympathie op. Mensen hebben het gevoel dat ze écht een emotionele band met je vormen.

Benieuwd wat storytelling voor jou kan betekenen?

Bij Wedentify kennen we alle tips, tricks, in’s en out’s om jouw bedrijf met Storytelling naar de top te schrijven!

Automatisch updates ontvangen?

Geen zin om continu onze website in de gaten te houden? Meld je dan hieronder aan en we houden je automatisch op de hoogte per mail. (We beloven je niet te spammen)

Nieuwsbrief

Naam

Gerelateerde berichten

Naamsbekendheid
In

Laat van je horen en vergroot je naamsbekendheid

Naamsbekendheid is van gigantische invloed op het succes van je merk. Want als je doelgroep niet weet dat je bestaat, hoe kunnen ze dan ooit voor je kiezen?

Stock foto
In

Grijp de aandacht van je doelgroep met content

Content creatie; Het creëren van relevante content waar je doelgroep behoefte aan heeft. Content die pakt, boeit, zichzelf automatisch verspreid als een virus. En natuurlijk lekker weg leest.  De voordelen van content creatie Grijp de aandacht Zodra je doelgroep merkt dat ze een verkoopverhaal lezen, haken ze af. Effectieve content is gericht op de doelgroep, niet […]