Een goede bedrijfspositionering door een sterk merkimago

Ieder bedrijf heeft baat bij een sterke positionering. Met een sterke bedrijfspositionering bepaal je jouw plek in de markt en waar je voor staat als bedrijf. Hierdoor creëer je een bepaald imago en ook je potentiële doelgroep. Bovendien kun je met een sterke positionering jouw bedrijf onderscheiden van de rest. 

Wanneer een bedrijfspositionering?

Naast de waarom zijn er ook momenten waarop een bedrijf behoefte heeft aan een nieuwe positionering. Bedrijven die behoefte hebben aan een positionering of vernieuwde positionering zijn bijvoorbeeld start-ups, bedrijven met een doorstart en ook bestaande bedrijven. 

Waarom een (nieuwe) bedrijfspositionering?

Er zijn verschillende redenen voor een bedrijfspositionering. Waar het ene bedrijf beter zichtbaar wil zijn in de markt, wil het andere bedrijf haar identiteit beter benadrukken. Andere redenen kunnen zijn een sterke groei van media aandacht (positief of negatief), veranderende werkzaamheden of een imago wat niet meer aansluit bij de huidige waarden van het bedrijf of de doelgroep. 

Een gedegen strategie voor een sterke bedrijfspositionering

Naast factoren zoals prijs en productspecificaties, is het gevoel bij een merk steeds belangrijker. Consumenten verkiezen een bepaald gevoel wat ze bij een merk hebben vaak boven andere factoren. Zo voldoen ze in hun psychologische behoefte bij de aankoop van een bepaald product of dienstverlening. Als je als merk hier slim op inspeelt, heb je een voordeel op je concurrenten. Hiervoor is echter wel een strategie voor nodig. Voor een gedegen strategie, dien je eerst de kernwaarden van je merk vast te stellen. Dit kun je bijvoorbeeld doen met de Golden Circle methode van Simon Sinek.  

De Golden Circle van Simon Sinek

Wat, hoe en waarom?

Wat, hoe en waarom zijn de drie kernvragen van het Golden Circle model van Simon Sinek. Aan de hand van dit model kan een bedrijf eenvoudig bepalen waar het voor staat en op wat voor manier zij zich onderscheiden van hun concurrentie. Erg handig voor het bepalen van een strategie voor je bedrijfspositionering.

Waarom

De waarom is wellicht de belangrijkste uit de cirkel. De waarom geeft aan waarom een bedrijf doet wat het doet, waarom ze belangrijk zijn voor hun doelgroep en wat de doelstellingen zijn. 

Hoe  

De hoe geeft aan, hoe het bedrijf te werk gaat om de waarom te realiseren. Dus wat hun voordeel is op de rest en welke unieke waarde ze toevoegen. 

Wat

De wat is het uiteindelijke resultaat van de waarom en hoe. Dit is voor de meeste bedrijven vaak een product of dienst die ze aanbieden. 

‘Start with the why’

‘Start with the why’ is het motto van Simon Sinek. Hij stelt ook dat veel bedrijven niet goed weten waarom ze doen wat ze doen. Wel weten ze wat ze doen en hoe ze het doen. De waarom staat in de kern en om het beste beeld van je bedrijfspositie te krijgen is het belangrijk om daar te beginnen. 

Een sterk merkbeeld hoort bij een goede positionering

Uitstraling is ook een belangrijk aspect bij het bepalen van de positie van je bedrijf. Als je eenmaal bepaald hebt wat je kernwaarden zijn, is het tijd om daar een sterk merkbeeld bij de creeeren. Dat wil zeggen hoe je je bedrijf visueel uit naar zijn consumenten. Dus wat is je huisstijl, welke kleuren, logo en lettertype gebruik je, welke stijl van fotograferen hanteer je, hoe ziet de bedrijfskleding eruit etc. Het is belangrijk om dit goed neer te zetten en hier consistent in zijn want veel bedrijven slaan hier de plank op mis. 

Neem de tijd voor een goede bedrijfspositionering

Met een sterke bedrijfspositionering heb je een stapje voor op je concurrentie. Dus als je je bedrijf (opnieuw) gaat positioneren, is het belangrijk om hier goed de tijd voor te nemen. Naast dat je verschillende positioneringsmodellen kan gebruiken is de beste methode vaak om het binnen je bedrijf en je doelgroep te zoeken. Ga het gesprek aan met je doelgroep en praat met je werknemers. Wat vinden zij belangrijk, wat voor gevoel krijgen ze bij je merk en welke kernwaarden horen daarbij. Hier haal je vaak de meest waardevolle informatie uit. 

Ben jij op zoek naar een professional die jou en je bedrijf kan helpen aan een sterke bedrijfspositionering? Wij van Wedentify helpen bedrijven van a tot z bij het creëren van een sterke online identiteit. Van strategie tot uitvoer, bij ons ben je aan het juiste adres. Wij bouwen o.a. websites, maken mobiele apps en ontwerpen complete huisstijlen. Dus ben je geïnteresseerd in onze diensten, twijfel niet en neem contact met ons op!