Klanten beoordelen ons met een 4.8

Merkpositionering; wat houdt het in?

Je wil als bedrijf je naamsbekendheid vergroten en klanten aan je merk verbinden. Maar hoe haal je die klanten binnen? Een doelgerichte merkpositionering is daarop het antwoord. Bij het positioneren van jouw merk probeer je een bepaald beeld te creëren van jouw merk en/of product. Wat voor beeld dit is? Dat verschilt per merk, omdat je bij positionering inspeelt op de kenmerken die jóuw merk uniek maken ten opzichte van de concurrentie.

Jouw unieke merkpositionering

Hoe de positionering van jouw merk eruit ziet, is afhankelijk van de nomen en waarden die je als bedrijf uit wil dragen. Maar hoe kom je erachter wat die normen en waarden zijn? En voor wie zijn ze relevant? Tijdens het positioneringstraject brengen wij dit samen met jou kraakhelder in kaart. Zijn lage prijzen voor jouw merk hét unique selling point? Dan positioneren we jouw bedrijf als de prijsvechter waar de concurrentie niet tegen op kan boxen. Hecht je als bedrijf veel waarde aan duurzaamheid? Dan positioneren we jou als dé groenste speler op de markt.

Een band met je doelgroep

Bij het positioneren van je merk richten we ons op de doelgroep, waarvan je weet dat zij zich kunnen identificeren met de normen en waarden van je merk. Op die manier creëer je een band met de doelgroep. Een merkpositionering is namelijk de plek die jouw merk inneemt in het hoofd en hart van je doelgroep. Weet je dit plekje te veroveren, dan wordt jouw merk in de ogen van je doelgroep de beste, leukste en relevantste keuze.

Wat is het belang van een sterke merkpositionering?

Zeg nou zelf, waarom zou je uit dezelfde vijver willen vissen als je concurrenten? Het is toch veel slimmer om je eigen vijver te creëren? Helemaal voor jou alleen? Dat is nou precies wat een scherpe positionering voor jouw bedrijf kan betekenen! In veel markten zingen bedrijven hetzelfde deuntje van klantgerichtheid, innovatie en kwaliteit als belangrijkste kernwaarden. En wanneer alles hetzelfde klinkt, kan de potentiële klant weinig anders dan zijn keuze baseren op de prijs.

Merkpositionering als richtlijnen voor merkimago

Je wil dus dat jouw merk niet het zoveelste dertien in een dozijn hitje wordt, maar juist hét favoriete nummer van je klanten. Naast dat een goede merkpositionering je onderscheid van de concurrentie, is deze ook voor iedereen te begrijpen. Het biedt namelijk richtlijnen van waar je als bedrijf voor staat. Deze normen en waarden kunnen zo door ieder aspect van je bedrijf worden uitgeademd. Van de communicatie naar de buitenwereld toe tot het handelen van je werknemers; je creëert zo een relevant imago dat overal zichtbaar en consequent is.

Positioneringstraject: Op weg naar een overtuigende merkpositionering

Maar hoe zet je die positionering, waarmee jij je eigen vijver gaat creëren, dan op? Wie ben je zelf? Wie is jouw doelgroep? En wie zijn je concurrenten? Met ons positioneringstraject brengen we dit alles tot detail voor je in kaart! Zo krijg je inzicht in waar jouw kansen liggen. Ons positioneringstraject bestaat uit vier stappen:

  1. Doelgroep inventarisatie
  2. Concurrentieanalyse
  3. Zoekwoordenonderzoek
  4. Payoff, slogan en overkoepelend merkverhaal

1. Doelgroep inventarisatie: Wie ben jij en wie zijn zij?

Om een overtuigende merkpositionering op te kunnen zetten, moet je weten voor wie deze bedoeld is. Wat zijn jouw unieke kernwaarden? En wie deelt deze met jou? Door middel van inhoudelijke sessies brengen we dit glashelder voor je in kaart. Wanneer de doelgroep duidelijk is, stellen we per doelgroep segment een klantprofiel op.

Wat levert het op?
Na de eerste fase hebben we een duidelijk overzicht van de doelgroep die voor jouw merk relevant is en wat deze groep belangrijk vindt. Zo weten we op wie we de positioneringsstrategie moeten richten. Je hebt nu niet alleen inzicht in de behoeften, problemen en uitdagingen van ieder segment van je doelgroep, maar weet ook hoe je hierop in kunt spelen.

2. Concurrentieanalyse: Waar vissen zij op?

Je hebt als bedrijf vast al een beeld van wie jouw concurrenten zijn. In deze fase gaan we hier wat dieper op in. Wie zijn deze bedrijven? Welke kernwaarden proberen zij uit te dragen? En hoe pakken zij de positionering binnen jouw markt aan?

Wat levert het op?
De concurrentieanalyse geeft ons een beter beeld van de concurrenten waar jij mee te maken hebt, maar ook van waar de kansen liggen binnen de markt. Als je in kaart brengt hoe de concurrentie zich positioneert, zie je ook waar zij de ruimte laten liggen. Dat is de ruimte waarin we jouw vijver gaan aanleggen!

3. Zoekwoordenonderzoek: Waarop zoekt de doelgroep in Google?

Op dit punt hebben we samen met jou een duidelijk beeld gevormd van waar jouw merk voor staat, wie de doelgroep is en wat de concurrentie doet. Nu gaan we kijken wat er nodig is voor de positionering van jouw merk. Eerst inventariseren we welke diensten belangrijk zijn voor de vindbaarheid van jouw merk. Vervolgens onderzoeken we welke zoektermen de doelgroep gebruikt om de producten in de markt van jouw merk te vinden.

Wat levert het op?
Deze stap geeft ons inzicht in het zoekgedrag van je doelgroep, en welke mogelijkheden en kansen er liggen op het gebied van SEO. Dit biedt ons een sterke fundering voor de contentstrategie waarmee we de positionering van jouw merk tot een succes gaan maken.

4. Payoff, slogan en overkoepelend merkverhaal: De positionering krijgt vorm!

De vierde stap van het positioneringsproces is de leukste, want dit is de fase waarin de positionering van jouw merk concreet vorm krijgt. We kiezen in deze fase namelijk een onderscheidende positie in de markt, en bedenken een krachtige slogan en payoff. Deze nieuwe identiteit van jouw merk leggen we daarbij ook vast in verhaalvorm.

Wat levert het op?
Een succesvolle positionering natuurlijk! We zien het onderscheidend vermogen van jouw nieuwe identiteit en positionering tot uiting komen. Daarbij zien we dat de verhaalvorm waarin jouw nieuwe merkidentiteit is gegoten, als helder en duidelijk wordt ervaren door de doelgroep. Ook resulteert dit positioneringstraject in een betere vind- en herkenbaarheid van jouw merk.

95% van de bedrijven die samen met ons de uitdaging zijn aangegaan zijn zichtbaar gegroeid.

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?

Geheel vrijblijvend en kosteloos
Stel ons je vraag via WhatsApp