

We mogen weer! Sinds enkele weken is de bal weer gaan rollen in het amateurvoetbal. Dat betekent voor velen afzien na lang thuiszitten, terwijl de ander topfit is gebleven en een setje hardloopschoenen versleten heeft.
Zoals gewoonlijk staan de eerste weken van het nieuwe seizoen in het teken van fit worden. Onder andere door het spelen van oefenwedstrijden. Zo ook gisteravond.
Helaas sta ik zelf al een tijdje buitenspel vanwege een slepende achillespees blessure. Maar zoals het hoort bij teamsport, ben je gewoon aanwezig om de rest aan te moedigen.
Aangekomen op de parkeerplaats van het sportpark, zag ik twee teams al fanatiek te keer gaan. Een elftal speelde in het rood, het andere had geel/zwarte wedstrijdshirts aan.
‘Oh, ze zijn nog niet begonnen’, dacht ik. En kijk zoekend rond naar onze blauw/zwarte clubkleuren terwijl ik mijn auto parkeer.
Zodra ik het sportpark oploop, krijg ik direct van enkele fanatieke supporters te horen dat ik te laat ben en de wedstrijd al begonnen is.
Wat ik nog steeds niet doorhad was dat het mijn teamgenoten waren die in het zwart/gele tenue speelden
De veldverlichting van het trainingsveld is niet optimaal. Op verzoek van de trainer speelden ze daarom in het uittenue. Hij dacht dat we elkaar konden vinden in lichtere kleding. Of het effect heeft gehad laat ik even in het midden.
Ook al voetbal ik al 25 jaar met ze samen. Het aantrekken van het uittenue was voor mij al voldoende om mijn eigen teamgenoten niet direct te herkennen.
Wat mij is overkomen op het sportpark, overkomt jouw klanten ook als jij jezelf anders voordoet dan je daadwerkelijk bent. Ook zij zullen je niet meer herkennen en zich afvragen of ze wel aan het juiste adres zijn.
Dit kun je simpelweg voorkomen door altijd én overal jezelf te zijn. Handelen naar aan je eigen normen en waarden is daarbij echt een voorwaarde. Zo word je herkenbaar en weet je doelgroep exact wat ze van jouw bedrijf kan verwachten.
Hoe je kunt voorkomen dat je onbewust toch van wedstrijdtenue verwisselt, en daardoor onherkenbaar wordt voor zowel je klanten als collega’s, licht ik graag toe in een gesprek.
Een afspraak inplannen doe je simpel zelf via de volgende link https://calendly.com/wedentify/.
Meet over merkidentiteit.